Eurovelo 6: Na kole napříč Evropou - Itinerář

V Itineráři uvádím stručné informace z naší cesty, detaily ohledně jednotlivých úseků, informace o ubytovacích (kempy) a stravovacích možnostech. Cena za ubytování v kempech zahrnuje 2 osoby a veškeré poplatky.

1. den, 20. 6. 2017, Olomouc – Honětice, 66 km

Autokemp Dvůr Honětice, 220 Kč

Z Olomouce do Kroměříže vedla bezproblémová rovinka. Za Kroměříží na nás čekal kopcovitý terén. V restauraci Central na náměstí Kroměříže se dá dobře najíst za 90 Kč (menu).

 

2. den, Honětice – Zdounky – Ostrožská Nová Ves, 43 km

Kemp Slovácký Dvůr, Ostrožská Nová Ves, 300 Kč

Za vesnicí Zdounky směrem na Salaš na nás čekalo šílené stoupání v lese. Cca 9 km před Starým Městem navazuje klesání a pak jen rovinka.

Možnost levného stravování v lidové jídelně na náměstí v Uherském Hradišti. Dršťkovou, bůček se zelím a knedlíkem jsem si poručil za 80 Kč.

Výhled na Staré Město po namáhavém výšlapu

3. den, Ostrožská Nová Ves – Dubňany, 42 km

Kemp Josef, Dubňany, 150 Kč

Pohodová trasa bez větších obtíží. Projíždí se přes malebné vesničky a vinice, odkud se Vám nabízí nádherné výhledy na okolní krajinu.

Pro otrlé žaludky existuje možnost levného stravování v jídelně pro důchodce v Dubňanech. Jídlo se zde sice dopředu objednává, ale „dvojka“ byla ještě v hrnci. Za 60 Kč se nám dostalo polévky, krkovičky s gumovým bramborovým knedlíkem přelité nespecifikovatelnou lepivou omáčkou (mapa).

4. den, Dubňany – Nové Mlýny, 44 km

Kemp Pálava, Nové Mlýny, 180 Kč

Ze začátku pohodová cesta se začne ve Vrbicích krkolomně klikatit mezi baráky strmě do kopce, aby Vás zavedla mezi sady vinné révy. Zde se Vám naskytnou další úžasné výhledy na vinice a okolní krajinu.  Vyhlídka rozhodně stojí za to! Cesta Ok až na poslední úsek mezi Velkými Pavlovicemi a Zaječím, čekalo na nás zde stoupání a silný boční vítr.

Po prozkoumání celého Zaječí, jsme až na pěkný kostel na kopci nenarazili na žádnou otevřenou hospodu. Možné nakoupit základní potraviny v místním COOP. Odtud jsme sjeli z kopce dolů do kempu Pálava.

5. den, Nové Mlýny, odpočinek

Oproti předchozímu dni podstatně ubylo lidí a dětí na vodáckém táboře. Nakoupit se dá v drahém COOP v Bulharech. Vede tam cyklostezka (3 km). 

Překrásné výhledy na vinice v okolí Vrbic

6. den, Nové Mlýny – Hrádek, 56 km

Vodácký kemp Hrádek, Hrádek 120 Kč

Vyrazili jsme hned z rána, v 6.30. Čekalo na nás stoupání, ale odměnou nám byl krásný výhled na vodní masu Nové Mlýny, později doplněný o výhled na vinice. Před Pavlovem stoupání ještě přitvrdilo, opět výhledy stály za to. Za Pavlovem, resp. po Klentnicích navazuje sjezd dolů následovaný rovinkou. Projíždí se vinařskými vesničkami, občas nás cyklostezka zavedla úplně mimo komunikované trasy (Jevišovka – Hrabětice).

Vodní nádrže Nové Mlýny za ranních paprsků

7. den, Hrádek – Zwentendorf a.d.D. (AU), 82 km

Kemp Zwentendorf, Zwentendorf a.d.D., 16,6 EUR

Dosud se jednalo o jeden z nejnáročnějších dní. Za Hrádkem přišlo stoupání vedoucí až na rakouskou hranici. Za hranici se situace nezlepšila, hlavně mezi Grossharras a Grossmugl. Později kopečky střídaly menší sjezdy. V Tulln jsme se poprvé napojili na EV6, dobře značenou a vedoucí podél Dunaje.

Nakoupit se dá pohodlně v levném Sparu pár stovek metrů od tábořiště.

8. den, Zwentendorf – Melk, 72 km

Kemp Melk, Melk, 14 EUR

V tomto úseku vede pohodová cyklostezka podél Dunaje. Jednalo se převážně o rovinku s pomalým pozvolným klesáním. Brzdil nás trochu protivítr a pomalejší hrubější povrch silnice. Jedná se o nenáročnou jízdu s možností mnoha zastavení podél cesty. Projížděli jsme sady jablek, hrušek a broskví, vinicemi a zalesněným územím.

Nakoupit můžete v Eurospar v nákupním středisku Lowenpark, cca 1km od kempu. Doporučuji ochutnat výborné Lasagne Bolognese (3,75EUR) a Schnitzel (1,66 EUR) z Billy.

Hraniční přechod do Rakouska u Hrádku

9. den, Melk – Ausee, 106 km

Kemp Ausee, Ausee, 10 EUR

Opět klídková, na pár výjimek, jízda po rovince nebo lehce z kopečka. Nejednalo se o tak romantické výhledy jako v předešlých dnech, ale i tak výhledy na řeku, zalesněné kopce, hrady a pevnůstky na vrcholcích byly okouzlující. Jízda byla tak nenáročná, že i přes místy silný protivítr, jsme najeli přes 100 km.

 

10. den, Ausee – Ottensheim, 33 km

Kemp Ottensheim, Ottensheim, 14 EUR

Po včerejším výkonu a přes nepřízeň počasí jsme nastolili relaxační den. Zrána panovaly u jezera Ausee velmi špatné povětrnostní podmínky. Foukal ohromný vítr a pohled na těžké tmavé mraky nevěstil nic dobrého. Vyjeli jsme v 10 a potkaly nás pouze dvě přeháňky. Pokaždé se nám podařilo najít úkryt. Směrem na Linz vede pěkná rovinka podél řeky. Linz nás nemile překvapil. Jak to ve velkých městech bývá, všude byla špína a imigranti. Přejeli jsme Linz a vydali se po EV6 kopírující frekventovanou silnici mírně do kopce.

Povodí Dunaje několik kilometrů za městem Melk

Malebná rakouská vesnička Grein

11. den, Ottensheim – Kohlbachmuhle (D), 75 km

Kemp Kohlbachmuhle, Kohlbachmuhle, 19 EUR

Začátek jízdy probíhal rychle na rovince podél řeky s průměrnou rychlostí přes 19 km/h. Zlom nastal před vesnicí Untermuhl (cca 1 km). Asfaltka EV6 zde záhadně končí, ale „naštěstí“ pro nás na cyklostezku navazovala kamenitá stezka deroucí se mezi kameny a ve vysokém srázu vzhůru do skal. Existuje možnost stopnout si v těchto místech přepravní loďku. Vzhledem k tomu, že jsme neměli ponětí o jízdním řádu a nechtělo se nám platit, vydali jsme se s koly směrem do skal. Těchto cca 860 m náročného terénu jsme překonávali postupně. Nedalo se jinak, než odstrojit kolo, přenést bágly, přenést kolo a po 100 m celý proces znovu opakovat. Tento necelý kilometr jsme překonávali zhruba hodinu a přechod nám ubral mnoho sil. Za kopcem, ve vesnici Untermuhl jsme stejně zjistili, že neexistuje jiná možnost, než se nechat stejně přepravit loďkou na druhý břeh do Keiserhof

(2,5 EUR/osoba) - cyklostezka po pár kilometrech na této straně opět končila. Je vhodné si předem trasu v tomto úseku naplánovat. Od Keiserhof až do Kohlbachmuhle vedla opět pohodová cyklostezka.

Edeku jsme našli o vesnici dál, v Obernzell.

12. den, Kohlbachmuhle – Nesslbach, 75 km

Kemp Nesslbach, Nesslbach, 14 EUR

Cesta vede podél řeky, po okolních vesnicích i po štěrkovité cestě. Projíždí se nádherným, ale rozsáhlým Passau, za nímž následuje stezka podél silnice, později odklánějící se do polí a vesniček. Terén na tomto úseku je nenamáhavý, většinou po rovince nebo velmi mírně do kopce. Zajeli jsme se podívat na kemp v Rossfelden. Jednalo se špinavý a zpustošený kemp. Vrátili jsme se zpět do Nesslbach.

Obchůdek ve městě zavírá v sobotu po obědě a v neděli neotevírá vůbec. Netto objevíte na konci vesnice Winzer. V neděli zde a v okolí nekoupíte nic, je dobré se předem zásobit.

 

13. den, Nesslbach, odpočinek

Passau

Nucený přejezd lodičkou přes řeku u obce Untermuhl

Poněkud vylepšená EV6 u Untermuhl

14. den, Nesslbach – Regensburg, 110 km

RKC kemp Regensburg, Regensburg, 14 EUR

Ze začátku vede cyklostezka v polích, až do vesnice Deggendorf pohoda. Směrem na Bogen se Vám naskytne opakující se scenerie, z jedné strany svah a z druhé většinou kukuřičná pole. Pokud potřebujete dokoupit cokoliv potřebné pro Vaše kolo, můžete tak učinit v Straubing. Jedete-li po EV6 směrem na Regensburg, odbočte doleva na prvním mostě. 700 m za mostem objevíte obrovský cyklo obchod Zwei Rad Centrum, dále pak Aldi a benzínku. Za Straubingem se cyklostezka často mění v polňačku nebo v dlouhé úseky štěrkové cesty. Před Regensburgem na Vás čekají opět hladké asfaltky. Očekávaný kemp v Donaustauf neexistuje. Přejedete-li Regensburg, hledejte u řeky kemp RKC (Kanu – Club).

Vzdálenost 110 km se dá zvládnout za cca 5-6 hodin jízdy, ale už jsme to měli trochu na hraně.

Komu vyhládlo, nechť hledá hospůdku hned u fotbalového hřiště vedle kempu.

15. den, Regensburg – Vohburg a.d.D., 75 km

Vohburg Biwakplatz, Vohburg a.d.D., 0 EUR

Z Regensburgu jsme jeli pěknou krajinkou po levém břehu řeky (proti proudu). Za Bad Abbach jsme po mostě přejeli na druhý břeh řeky do Poikam. EV6 na levém břehu totiž končila (orientace proti proudu). Krásný a romantický Kelheim rozhodně stojí za důkladnější prohlédnutí. Zde jsme přejeli zpět na levý břeh a vydali se kolem Edeky směrem do kopce. Náhlé převýšení cca 100 m bylo nakonec kompenzováno pěknou lesní cestou. Po překonání poměrně náročného kopce se sjelo do Weltenburgu a odtud se pokračovalo přes Staubing mezi poli do Neustadt a.d.D. Za městem Wohr jsme opět přejeli na druhý břeh řeky, odkud se pokračovalo již klasicky, jak je zvykem na EV6 – pohodička podél řeky. Dojeli jsme do cílového a velmi charismatického Vohburgu a.d.D.

Baumarkt, Edeku a Netto objevíte na jednom místě ve městě.

Stezka u Hofdorf

Prašná cesta před Herrnsaal

Kelheim

16. den, Vohburg – Neuburg a.d.D., 48 km

Campingplatz Donau Ruderclub Neuburg, Neuburg a.d.D., 17 EUR

Dnešek jsme pojali trochu odpočinkově. EV6 nás opět několikrát vedla přes mosty na druhou stranu. Za celou dobu jsme nenarazili na nějaké zásadní stoupání. Místy jsme jeli po asfaltce, místy po polňačce a místy po štěrku. Výhledy a okolní krajina byly dnes krapet zajímavější oproti předchozímu dni. Ingolstadt příjemně překvapil. Město bylo čisté a napříč vedly všude cyklostezky.

Ve městě je Edeka, Penny, Kaufmarkt. Neuburg je jedno z krásných malebných městeček, jako je poslední dobou většina kolem řeky.

17. den, Neuburg – Dillingen a.d.D., 80 km

Kemp Dillingen Donaucamping, Dillingen a.d.D., 14,7 EUR

Hned za Neuburgem se objevily kopce, takže jsem si rázem připadal jak zpátky na Jižní Moravě na Pálavských kopcích. Výhledy z vrchu nebyly špatné. Převýšení činilo cca 100 m, sjelo se lesní cestou z kopce, aby načež následovalo další stoupání. No a takhle to šlo pořád dokola. Závěrečný sjezd před Riedensheim stál za všechnu námahu. Projeli jsme několik vesniček zpátky k řece až do Donauworth. Místo očekávaných 30 km jsme na tomto úseku najeli 42 km (Neuburg – Donauworth). Zde jsme se najedli u Netta a pokračovali přes most a po štěrkové cestě přímo na hrázi směrem na Tapfheimer See u vesnice Tapfheim. Měli jsme tam vyhlídnutý kemp Zeltplatz Kreisjugendring Donau-Ries. Tento kemp pro mladé na břehu udržovaného jezírka nabízel vše potřebné – záchody v budově rybářského spolku, čistý prostor na stanování, zástřeší. Dle vyhlášky je kempování možné na 1-2 dny po udělení povolení z města. Na městský úřad se nám nechtělo, wild camping by byl asi možný, ale i přesto jsme pokračovali dále přes Hochstadt a.d.D do Dillingen. V Německu jsme s Jugend kempy neměli dobrou zkušenost, ve většině případů jsou uzavřeny veřejnosti.

Vyjdete-li z kempu v Dillingen, u čerpací stanice JET postává karavan s vynikajícím grilovaným masem. Půlku grilovaného kuřátka máte za 4,2 EUR (pořád daleko levnější, než v restauraci v kempu), doporučuji grilované koleno za 5 EUR a porci hranolek za 1,5 EUR. Lidl stojí případně hned za rohem (800 m od kempu). Dnešním dnem jsme pokořili hranici 1.000 km.

18. den, Dillingen – Ersingen, 83 km

Gasthaus Hirsch, Ersingen, 14 EUR

Cesta vede klasicky mezi vesnicemi, poli, podél řeky a lesem. Pohodová, rychlá a svižná jízda. Cca 14-13 km před Ulmem vede lesem nově vyštěrkovaná cesta. Pokud máte úzké silniční pláště, nebudete z toho dvakrát nadšeni, nicméně po udusané půdě na krajnici se dá jet obstojně rychle a bezpečně. Ulm se projel bezproblémově a rychle, EV6 vedla parkem podél řeky a vše bylo perfektně značeno. Za Ulmem již vede většinou pěkná asfaltka směrem na Erbach. Jídlo jsme nakoupili v Kauflandu v Erbachu (vedle Lidlu), na začátku města na EV6. V Ersingen jsme našli dobře značený Zeltplatz DLRG, ale vše bylo zavřené a nebylo jasné, zdali kemp někdy otevřený vůbec bude.  Popojeli jsme o další kilometr a ubytovali se u Gasthausu Hirsch.

Neuburg an der Donau

Polňačka před Erlingshofen

Lauingen

19. den, Ersingen – Sigmaringen, 88 km

Campingplatz Out&Back, Sigmaringen, 17,5 EUR

Dosud jeden z nejnáročnějších úseků. Nechali jsme krásný Ersingen za zády a pokračovali po stezce mezi vesničkami a poli. Po 15-20 km přišlo stoupání, místy prolnuté jízdou po štěrkové cestě. Okolí stezky je vskutku krásné, ale občasná stoupání a cesta klikatící se kolem řeky nám podstatně ubraly síly. Vyčerpaní jsme konečně dorazili do Riedlingen. Naobědvali jsme se na parkovišti u Normy a pokračovali po již příjemné rovince podél řeky. Opět vedoucí vesnicemi a poli. Převážně za Riedlingen jsou k vidění nekonečné a nesmírné rovné zelené lány polí. Bez větších problému jsme dojeli do Sigmaringen. Dle mapy jsou v Sigmaringen dva kempy v těsné blízkosti od sebe. Ve skutečnosti nám přišlo, že se jednalo o jeden velký komerční kemp.

Velký dvoupatrový Kaufland najdete hned za rohem, za branami kempu. Sigmaringen je jinak úchvatné městečko s impozantním zámkem vyjímajícím se na převisu kolmé skály v ramenu řeky.

20. den, Sigmaringen – Hausen im Tal, 21 km

Campingplatz Wagenburg, Hausen im Tal, 13 EUR

Původně jsme měli naplánovaný den volna v Sigmaringen, ale po neuspokojivé noci v přeplněném a drahém kempu jsme se přesunuli podél řeky o kousek dále. Za Sigmaringen získavá krajina podél řeky podstatně kopcovitější ráz. Cyklostezka vede na pár výjimek po rovince, ale vy se můžete kochat nádhernými pohledy na okolní zelené kopce s pevnůstkami a hrady na jejich vrcholcích. Až na přehršel postarších všudypřítomných turistů se dozajista jedná o jeden z mých nejoblíbenějších úseků na EV6 v Německu.

 

21. den, Hausen im Tal – Wahlwies, 66 km

Campinggarten Wahlwies, Wahlwies, 20,5 EUR

Stezka do Tuttlingen vede po asfaltce a štěrkové cestě s náhodným stoupáním opět krásnou přírodou s dominantními skalami podél řeky. Ze začátku města Tuttlingen narazíte na průmyslovou zónu, kde můžete nakoupit v Netto nebo Aldi. Za Tuttlingen se EV6 odklání od Dunaje a pokračuje přes ohromný strmý kopec. Nedalo se jinak, než těch pár kilometrů tlačit kolo nahoru směrem do lesa (cca 35. km). Po namáhavém výšlapu se nám dostalo nečekané odměny ve formě pozvolného několikakilometrového klesání po jemné asfaltce. V nejvyšším bodě tohoto výstupu, na vrcholku mezi poli (850 m.n.m) foukalo jak blázen, ale výhledy na Bodensee byly pěkné. Po dalším sjezdu mezi lesy a poli přišlo na řadu jen pár zanedbatelných kopečků.

Sigmaringen

Kousek za Gutenstein

Po výšlapu za Emmingen výhled na Boden See

22. den, Wahlwies – Jestetten, 65 km

Freibad Camping, Jestetten, 18,5 EUR

Jeden z nenáročných a krásných úseků. Z Wahlwies vede asfaltka víceméně z kopce do Radolfzell (10 km).  V Radolfzell u náměstí se dá pohodlně nakoupit v Kauflandu, popř. vybrat peníze z bankomatu. Stezka dále vede na břehu Zellersee. Po pohodlné upravené rovince (asfalt a štěrk) se dá za bezvětří jet velmi rychle. Na konci jezera EV6 navazuje na cestu podél průzračného a zelenkavého Rýna (Rhein). Občas se objeví kopečky, ale výhledy na přírodu a malé vesničky jsou fantastické. TOP z městeček bylo za mě jednoznačně Stein am Rhein (CH) s úžasně architektonicky pestrým náměstíčkem. Další turistický top naleznete v Neuhausen, Rheinfalls – krásné, i když trochu turisticky profláknuté vodopády (vstup zdarma, EV6 vede přímo kolem). Švýcarsko na nás působilo celkově velmi upraveným dojmem. Pěkná cyklostezka nás provedla vymalovanými vesničkami s dřevěnými chalupami, obklopenými krásnou přírodou.

Edeka a Penny jsou hned za rohem kempu v Jestetten.

Stein am Rhein

Křišťálově čistý Rýn u Diessenhofen

Neuhausen Rheinfall

23. den, Jestetten – Mohlin (CH), 79 km

Campingplatz Bachtalen, Mohlin, 20 EUR

Asfaltka podél řeky, mezi poli, lesem a vesnicemi. Naše kola po umytí u koupaliště v Jestetten zůstala po absolvování této etapy zcela čistá. Do Waldshut očekávejte mírně kopcovitý terén, po Bad Sackingen na Vás však čeká pohodová rovinka podél řeky. Byla by to odpočinková trasa, nebýt silného protivětru, který nás absolutně vyčerpal. Původně jsme chtěli dojet až do Basileje, ale z vyčerpání jsme přejeli po mostě přes přehradu na švýcarskou stranu do vesnice Mohlin, kde jsme se ubytovali.

 

24. den, Mohlin – Mulhouse (F), 72 km

Kemp Le Safari, Mulhouse, 10 EUR

Odpočinkový den po rovince, až na několik malých kopců. Asfaltka vedla po celé etapě, vše velmi dobře značeno a ve velkých městech jsme měli k dispozici vyhrazené pruhy pro cyklisty. Po cestě do Basileje projedete mnoha kouzelnými vesničkami. Doporučuji projet EV6 na švýcarské, i když delší straně. Pojede se místy mírně z kopečka po pěkné silnici, místy Vás stezka zavede do zahrádkářských kolonií.  V pěkné, ale rozlehlé Basileji budete pravděpodobně nuceni použít GPS k navedení do St. Louis, načež se po pár stech metrech napojíte na vodní kanál, který Vás zavede až do Mulhouse (absolutní rovinka).

Pozn.: Ve Francii, oproti našim očekáváním, nás nemile překvapily velmi vysoké ceny potravin v supermarketech. U Basileje a Mulhouse jsou ceny všeobecně vyšší, při cestě dále na západ nepatrně klesnou, nicméně pořád je vše pro průměrného Čecha neuvěřitelně drahé. Náš rozpočet zachránily nákupy v Lidlu, kde se dá nakoupit očekávaná dobrá kvalita za velmi rozumné ceny. Proto doporučuji trochu plánovat a vše potřebné získat během cesty právě v Lidlu.

Velké nákupní středisko Carrefour máte na kole 10 minut od brány kempu.

25. den, Mulhouse, odpočinek, 9km

Vzhledem k tomu, že na dnešek připadal den Bastily, tudíž státní svátek a vše bylo zavřené, rozhodli jsme se pro odpočinkový den v kempu. V kempu nebylo k dispozici Wifi připojení, a tak jsme se vypravili k zavřenému Carrefouru, před nímž jsme chytli Wifi zdarma. Fast Food Quick vedle obchoďáku je otevřen snad pořád a naservíruje Vám standardní hambáče s hranolky. Ceny jsou zde decentní (6,5 – 7,6 EUR za menu). Po 18 h pořídíte stejné menu dokonce za libových 5 EUR.

Kukuřice za Rafz

Basilej

26. den, Mulhouse – L´Isle sur le Doubs, 96 km

Kemp Les Lumes, L´Isle sur le Doubs, 13,2 EUR

Dnešek jsme si náramně užili, bez protivětru a po rovince podél kanálu po celou dobu. Najeli jsme tak necelých 100 km jak nic. Nenáročnost trasy byla vykoupena monotónností krajiny. Trasa vede buď vedle kanálu, nebo mezi kanálem a železniční tratí.

Levný Lidl a obchoďák Intermarché (u benzínky, otevřený v neděli) hledejte ve městě L´Isle sur le Doubs.

27. den, L´Isle Sur le Doubs – Chalezeule (poblíž Besancon), 65 km

Camping de la Plage, Chalezeule, 19 EUR

Pohodová projížďka, převážně podél kanálu (řeky), prakticky bez stoupání. Vzhledem k tomu, že nejsou žádné obchody přímo u cyklostezky, je dobré se na celý den dopředu předzásobit.

Carrefour a veřejné koupaliště hledejte za plotem kempu de la Plage.

Le Gué de Ponton

Okolí Baume les Dames

28. den, Chalezeule – St. Jean de Losne, 106 km

Camping Les Herlequins, St. Jean de Losne, 14,5 EUR

Ráz trasy se zásadně nezměnil. Stezka vedla po jemné asfaltce podél kanálu, tratě, příležitostně přes čím dál hezčí vesnice. Až na pár kilometrů před cílem přešla pěkná asfaltka v prašnou cestu. Monotónní ráz jízdy podtrhly neustále se opakující motivy: kanál, přejezd, podjezd pod mostem, přepouštěcí vodní komory, kukuřice… Díky absenci protivětru a supermarketů podél cesty jsme najeli přes 100 km do St. Jean de Losne. Toto městečko na břehu řeky je stejně jako Dole velmi půvabné.

Besancon se dá pohodlně projet tunelem pro pěší a ušetří se tak pěkných pár kilometrů oproti objíždění po rameni řeky.

Lidl vzdálený cca 1,3 km od kempu nabízí široký sortiment za dobré ceny.

Dnes jsme vůbec poprvé spatřili směrovku Nantes (729 km). Reálně jsme nakonec najeli o 400 km více.

29. den, St. Jean de Losne, odpočinek, 5 km

První ukazatel Nantes v Aveney

Roset Fluans

St. Jean de Losne

30. den, St. Jean de Losne – Chalon sur Saone, 77 km

Camping du Pont de Bourgogne, Chalon sur Saone, 22,7 EUR

Poměrně odpočatí jsme se vydali na cestu. Po rovince a v opakující se krajině. Silný protivítr na celém úseku nám značně znepříjemnil cestu a do cíle jsme dorazili absolutně vyčerpaní. Ve velkém Chalon jsme se ubytovali v kempu u mostu.

Supermarket Aldi hledejte za kruháčem za mostem nedaleko kempu.

31. den, Chalon – Palinges, 92 km

Camping du Lac v Palinges, Palinges, 19 EUR

Původně jsme si zdlouhavou EV6 chtěli zkrátit přejetím ze Chalon rovnou do Montceau les Mines po menší okrsce. Když jsme si ale ověřili výškový profil této náhradní trasy, hned jsme se vrátili k původnímu plánu, a to absolvovat celou trasu po nenáročné EV6. Převýšení 250 m na 15 km se nám absolvovat nechtělo. EV6 vede z Chalon nejprve severně do Chagny. Projedete se po absolutní rovince podél vodního kanálu. Poté Vás trasa povede zpět na jih. Zkraťte si EV6 mezi vesnicemi St. Bérain sur Dheune a St. Julien S. D. pohodlně po rovince kopírující vodní kanál po D974. Z Montceau les Mines pokračujte podél kanálu po rychlé rovince přes Génelard do Palinges (D974, provoz OK). Vyhnete se tak pomalým cestám přes vísky a hromadě extra kilometrů.

Pozn.: Pozor – žádný obchod v bezprostřední blízkosti kempu, jídlo jsme nakoupili v Aldi v Montceau.

32. den, Palinges – Diou, 56 km

Camping Gué de Loire (Municipal), Diou, 10,9 EUR

Z Palinges vede EV6 horem spodem přes kopce. Odklonili jsme se tedy od EV6 a vydali se po silnici podél kanálu. Tato málo frekventovaná silnice vedla po rovince a ušetřila nám dobrých 4-5 km na cestě do Paray le Monial (celkových 17-18 km). Z Paray do Diou již pokračuje EV6 pěkně po rovince vedle kanálu.

Vodní kanál přes Loire u Digoin

Romantika v Diou

33. den, Diou – La Charité sur Loire, 134 km

Camping Municipal la Saulaie, La Charité sur Loire, 13,6 EUR

Dnes jsme překonali náš dosavadní rekord. Z Diou vedla cesta pár kilometrů podél kanálu, načež se EV6 odklání. Chtěli jsme pokračovat dále přímo podél kanálu, kde ale bohužel navazovala travnatá cesta-necesta. Zvolili jsme EV6 (D15 byla na nás vkus v daném úseku poměrně hodně frekventovaná). Doporučuji zkratku po D15 a D116 mezi Gannay S. L. a Decize. Cesta Vás na tomto úseku cca 18 km zavede mezi kukuřičná pole, většinou po rovince až mírně z kopce (provoz zde byl nulový). V Decize plynně navazuje EV6. Objeli jsme podél řeky Nevers a plánovali se ubytovat v Fourchambault. Místní kemp byl naneštěstí zavřený. Napořád. Nezbylo nám nic jiného než pokračovat po EV6 dále a po 20 km se ubytovat v krásném kempu na ostrůvku mezi La Chapelle Montlinard a La Charité S. L.

Za levným nákupem se vypravte do bezkonkurenčního Auchan ve městě za mostem (La Charité).

34. den, La Charité S. L., odpočinek

Po včerejšku jsme toho měli plné kecky, využili jsme příjemného prostředí kempu a celý den jsme vyhradili na odpočinek a hodování ze zásob zakoupených v obrovském Auchan.

Loire

La Charité sur Loire

Trhy v La Charité sur Loire

35. den, La Charité S. L. – Gien, 92 km

Camping Touristique de Gien, Gien, 15 EUR

Příjemná rovinka podél řeky, či v jejím okolí mezi poli. Nakoupili jsme v Lidlu v Cosne Cours S. L., po cca 38 – 40 km jízdy. EV6 pokračuje standardně podél kanálu, lesem nebo po štěrkovité pěšině. Na kanál se napojíte v Bonny S. L. Jednalo se o příjemný a nenáročný úsek nabízející klasické výjevy – vesničky, kukuřičná pole, výhledy na kanál a řeku. Jelo se po asfaltce a místy po štěrku.

Auchan na Vás čeká hned za řekou v Gien a Intermarché ve vesnici vedle.

36. den, Gien – Jargeau, 59 km

Camping de I´Isle des Moulins, Jargeau, 15 EUR

Dnes jsme si díky protivětru a studenému deštivému počasí jízdu příliš neužili. V Poilly lez Gien jsme zakoupili snídani ve vesnickém Intermarché. Cesta nás vedla převážně podél řeky, občas se nám naskytly zajímavé výhledy.  Během cesty jsme narazili na pár kempů, až jsme zakotvili v Camping de I´Isle des Moulins.

Nakoupit se dá něco málo pravděpodobně ve vesničce nebo až v 7km vzdáleném Carrefour a SuperU.

37. den, Jargeau – Blois, 91 km

Camping Val de Blois, Blois, 15,38 EUR

Ráz krajiny se podstatně neměnil – opět nás doprovázely pole nebo okolí řeky. Z počátku se jelo po asfaltce na výspě, později po bílém štěrku a následně opět na výspě a běžných silnicích. Nakoupili jsme v SuperU ve vesničce Sandillon příhodně propojenou polní cestou s EV6. Celý den nás opět doprovázel protivítr s občasným mrholením a deštěm. Díky ztíženým podmínkám jsme absolvovali jeden z nejnáročnějších dní dosavadního výletu.

38. den, Blois, odpočinek, 10 km

Přes pokračující déšť jsme byli nuceni zůstat v Blois o den déle. Nákup je možný v Lidlu, přístupného na kole po pěšině podél hlavního tahu, cca 5 km od kempu.

Magduš u atomovky v Belleville

Lesem do Chatillon sur Loire

Pěkná zákoutí Loire u Les Boutrons

39. den, Blois – Savonnieres, 99 km

Camping de la Confluence, Savonnieres, 16,4 EUR

Čeká Vás bezproblémová jízda do Amboise (cca 50 km). Za dalších 25 km dorazíte do Tours. EV6 Vás provede centrem města a Vy tak budete mít možnost udělat menší „Sightseeing tour“ přímo za jízdy. Nevynechejte katedrálu v samém středu města (EV6,EV3 vedou kolem) – je úžasná! Projede se centrem města a po cca 5 km se vyjede z Tours. Za dalších 20 km se dojede do Savonnieres. Cesta celou dobu vedla po rovince, po asfaltce, po štěrku, mezi poli, přes vesničky, lesem, podél řeky, tentokrát již ne na výspu. Vůbec poprvé jsme zahlédli ve Francii vinice v celé své kráse. Konečně se nám dostalo podobných výhledů jako doma na Pálavě. Spatřili jsme krásné menší kopečky poseté romantickými vinicemi, jen pár kilometrů vzdálených od Tours.

Kytičky u Artigny

Vinice Artigny

Katedrála Tours

40. den, Savonnieres – Gennes, 86 km

Camping Au Bord de Loire, Gennes, 16,4EUR

Jednalo se opět o typickou projížďku po rovince. Za Bréhémont začíná na pár kilometrů nová rychlá asfaltka. Později se stezka tradičně odklání do lesů a polí. V Avoine jsme nakoupili v drahém Carrefour. V Gennes, v tomto malém a příjemném městečku, jsme se ubytovali v Camping Au Bord de Loire.

Nakupujte v SuperU, 1 km od kempu.

Pozn.: Okolí se postupně mění v pěknou a udržovanou krajinu. Uvidíte opečovávané vinice a slunečnicová pole. V okolí Tours se nám Francie konečně začala líbit.

41. den, Gennes – Montjean S. L., 82 km

Camping de la Promenade, Montjean S.L., 18 EUR

Nekonečná EV6 má své další pokračování. Pořád se nám nedaří dojet do cíle. Zdaleka ani dnes jsme nedojeli do Nantes. Dnes jsme spatřili další směrovku s Nantes (106 km), takže nyní nám zbývá přibližných 65 km. Krajina se podél trasy nemění, projedete se podél silnic a řeky, po silničkách mezi poli a vesnicemi. Trochu jsme se zamotali u Angers, kdy jsme vyrazili po EV6 opačným směrem zpět k Angers. Zajeli jsme si tak naštěstí jen 5 km. Za Angers se pokračuje dále podél řeky, po štěrku a asfaltce. Začínali jsme pozorovat o poznání více turistů a rodinek na EV6.

42. den, Montjean S. L. – Le Migron, 110 km

Camping du Migron, Le Migron, 8 EUR

Konečně jsme dorazili do dlouho očekávaného Nantes! Samotný Le Migron se nachází pouhých 25 km od pobřeží. Hned z rána jsme vyrazili po rovné a svižné asfaltce, která později místy přešla v prašné cesty. V Ancenis jsme si skočili na oběd do Lidlu (cca 1 km od EV6). U města Oudon jsme přejeli po mostě na druhou stranu řeky a pokračovali po druhém břehu. EV6 vede směrem na Nantes po obou březích, záleží jen na Vás. Na naší straně se jelo lesem a mezi poli po cyklostezce bez aut. Někde u Sainte Luce S. L. jsme se vrátili zpět na pravý břeh Loire a vjeli do Nantes. Vysněné Nantes, něco jako symbolický cíl našeho výletu, nás nesmírně zklamalo. Hrůza! Jedná se opět o další tuctové velké město plné lidí a burácející dopravy. Špinavé místo plné moderních, ale vzhledově divných baráků s podivnými lidmi v ulicích (mnoho imigrantů a bezdomovců). Nantes jsme tedy rychle přejeli bez jakékoliv zastávky a vydali se zkratkami přeskakující EV6 dále. Pozor, EV6 vede za Nantes po obou stranách Loire, a na pravém břehu cyklostezka končí u Coueron a je nutné se přepravit loďkou. Zvolili jsme jižní (levý) břeh. Z Nantes jsme přejeli přes ostrůvek Beaulieu do čtvrti Rezé. Odtud vede cyklostezka podél hlavní silnice do Bouguenais. Odtud pokračujte přes Rue de Beauvoir, Rue Beau Soleil, Rue des Coteaux do La Montagne. Napojte se na D58, která Vás pohodlně zavede do Le Pellerin (všude vedou pruhy pro cyklisty), kde navažte na cyklostezku podél vodního kanálu.

Nedaleko cíle v La Daguenniere

Pár km před Nantes

Nantes

43. den, Le Migron – Les Rochelets, 50 km

Camping Le Pas du Gu, Les Rochelets, 13,5 EUR

Dnes jsme již v pohodě dojeli zbývajících 26 km na pobřeží Atlantiku. V Paimboeuf jsme nakoupili snídani ve velkém SuperU. Z Corsept jsme to švihli po D77, v odstavném pruhu akorát tak na šířku kola. Po chvilce jsme dorazili do Mindin, kde jsme vůbec poprvé za naši dlouhou cestu spatřili Atlantský oceán.

Projeli jsme pár kempů v okolí – Camping de Mindin (18EUR, bazén), Camping la Courance (18EUR, bazén), La Fier (42 EUR, 5*, bazén), Camping des Rochelets (32,5EUR, bazén) až jsme v zóně Les Rochelets konečně objevili cenově dostupný rodinný kemp Le Pas du Gu u jezírka stejného jména.

V kempu Le Pas du Gu jsme strávili celkem 6 nocí. Odpočívali jsme po dlouhé cestě a pobyt jsme si užili. Pan domácí sice Wifi na noc vypínal, ale byla rychlá a zdarma. Prostoru jsme po celou dobu měli dostatek a ranní kafe za 50 c také bodlo.

Za řekou, v St. Nazaire, jsme zakoupili lístky na vlak TER do Paříže (61EUR za osobu). Ve vlacích TER není nutné zakupovat rezervaci na kolo, přeprava kol je zdarma a umožněna v nesmontovaném stavu (zavěšených na háčku nebo zabezpečených v určeném prostoru). Oproti TER, přeprava kol v TGV může být problematická. Jen malá část TGV umožňuje přepravu kol bez nutnosti složení do přepravní brašny. Ve většině TGV připlatíte za rezervaci za kolo. V době nákupu naší jízdenky TER do Paříže se cena jízdenky s kolem v TGV pohybovala kolem 160 EUR za osobu.

Máte-li čas, rozhodně se vydejte prozkoumat pobřeží jižně od Mindin. Celé pobřeží je krásné s množstvím pěkných přírodních neturistických pláží. Výjimkou je turistický Pornic, kde toho ale stejně není moc k vidění. Projížďka z Les Rochelets do Pornic nám zabrala jedno odpoledne a celkově jsme najeli cca 50 km.

Paimboeuf

Po 2.783 najetých km v cílovém St. Brévin les Pins

49. den, Les Rochelets – Pornichet, 25 km

Camping des Loriettes, Pornichet, 17,9 EUR

Z důvodů přesunu přes 4 km dlouhý most přes deltu řeky Loire z Mindin do St. Nazaire (Pont de St. Nazaire) k nádraží jsme se rozhodli nic neriskovat a přejet most den předem. Tento monstrózní most a postrach cyklistů jsme celkem přejeli třikrát. Z toho jednou jsme se dostali do poměrně nebezpečné situace. V ten den foukal na mostě neuvěřitelně silný vichr, který mi roloval neustále tričko až na krk, vedle nás frčela hustá doprava 70 km/h a nám nezbylo nic jiného, než zesednout a kola vést po úzkém mikro-chodníčku. Jinak bychom zajisté skončili díky poryvům větrů pod koly projíždějících automobilů. Pokud zrovna nevládnou zhoršené povětrnostní podmínky, přejetí mostu na kole je jinak lahoda.

Nákup je možný v Lidlu, 3 km od kempu.

Pont de St. Nazaire